Trnavský Pergamen zbiera „Oscary“, tentokrát pre Château Rúbaň


Warning: Illegal string offset 'show-content' in /home/html/veldan.sk/arte-content/themes/veldan/single.php on line 16

Keď sa povie Rúbaň, mnohým ľuďom, ktorí túto obec poznajú sa v mysli ihneď zjaví dedinka na južnom Slovensku, pohľad na vinohrady a bobule čerstvého hrozna. Vinárstvo, nesúce príznačný názov obce v ktorej sa nachádza je síce ešte len nováčikom, avšak región, v ktorom sa nachádza už predznamenáva kvalitu a tradíciu pestovania viniča. Ako jedno z mála je vinárstvo Rúbaň producentom vína priamo z miesta pôvodu, pričom sa hrozno spracúva priamo v lokalite vinárstva. Jedinečnosť pôvodu a chuti tohto “nápoja bohov” sa rozhodlo vinárstvo podčiarknuť stvárnením jeho vizuálnej identity a na pomoc si prizvali tých najpovolanejších – kreatívne štúdio Pergamen z Trnavy. Vtedy ešte netušili, že dizajn ich produktu získa v roku 2014 „dizajnérskeho Oscara“.

„Pôvod vína a terroir bolo to, čo podnecovalo pri tvorbe fantáziu našich kreatívcov. Úlohou bolo navrhnúť identitu vinárstva a obaly vína, ktoré pochádza zo Strekovského vinohradníckeho rajónu, jednej z najlepších vinohradníckych oblastí na Slovensku. Preto sme sa zamerali najmä na to, aby vizuálne stvárnenie vinárstva a jeho produktov vyžarovalo práve atmosféru dedín južného Slovenska. Pri tvorbe loga sme prihliadali taktiež na región a názov obce Rúbaň, ktorý je odvodený od slova „rúbanisko“. Štylizovaný peň s písmenom „R“ uprostred odkazuje na všetky spomenuté atribúty.“ Takto nám predstavil kreatívnu ideu Juraj Demovič, riaditeľ kreatívneho štúdia.

K vizuálnemu stvárneniu obalu bola zvolená minimalistická kompozícia detailných kresieb, ktoré vystihujú južanskú atmosféru pomaly plynúceho času, samozrejme, s dobrým vínom na stole. Kresby s nízko položeným horizontom sú navrhnuté tak, aby dvojica fliaš vína jednej odrody vytvorila panorámu typickej rovinatej krajiny južného Slovenska. „Na každej etikete je pritom niečo, čo charakterizuje tento región: tradičná studňa, kone, ovocné stromy, malá železničná stanica a podobne. Nakoľko produkcia vinárstva, ktoré sa špecializuje na nové odrody nie je veľmi široká, na odlíšenie dvoch skupín (tried) vína postačuje subtílna zmena farby loga. Červené logo je pre nižšiu a medeno-zlaté pre vyššiu kategóriu.“

Vinárstvo Rúbaň je síce na trhu s vínom ešte len nováčikom, no ich prudko zapamätateľný vzhľad z dielne Pergamenu sa už postaral o niekoľko ocenení. Na medzinárodnej súťaži Pentawards v Tokiu dizajnéri z Trnavy totiž opäť bodovali a za dizajn obalu Château Rúbaň si odniesli bronzovú medailu. V Berlíne si taktiež tento rok prevzali „červenú bodku“ v kategórii „Komunikačný dizajn“ na súťaži Red Dot Design Awards.

„Vizuálne stvárnenie produktu, akým je víno, je nesporne dôležité. Asi rovnako, ako pri akomkoľvek produkte. Ľudia nakupujú aj očami, ale pri víne je veľmi dôležitá kvalita nápoja. Nadarmo by sme fľašovali nekvalitné víno do fliaš s medzinárodne ocenenými etiketami. Druhýkrát by si naše víno už nikto nekúpil. Samozrejme, bolo pre nás veľmi dôležité, aby sme vynikli, boli iní, čo je v segmente s vínami neľahká úloha. Máme však pocit, že sa nám to podarilo a kvalitou nápoja sa s kvalitou jeho vizuálneho prevedenia dokonale dopĺňame.“ tvrdí Mgr. Vladimíra Ollé z Château Rúbaň. Priznáva taktiež, že keď vstupovali do spolupráce so spoločnosťou Pergamen, vôbec netušili že ich produkt sa so svojim dizajnom môže vyšplhať až na popredné priečky súťaže hodnotené medzinárodnou komisiou pre dizajn. „Nakoľko sme si preštudovali dovtedajšiu tvorbu spoločnosti Pergamen, očakávali sme od nich vysokokvalitnú prácu. O oceneniach, ktoré spoločnosť získala, sme sa však dozvedeli až na osobnom stretnutí. Táto skutočnosť nás veľmi príjemne prekvapila a utvrdila v tom, že sme si na spoluprácu vybrali toho správneho partnera. Ocenenia sme však neočakávali.“

Nie všetky produkty je možné podporiť masívnou marketingovou kampaňou. Pri takých, ako je víno je potrebné citlivo zvažovať každý krok a konzumenta najskôr presvedčiť jeho chuťou. Aj napriek tomu, že reklama dokáže v mnohých prípadoch divy, a presadiť sa s novým produktom na trhu bez nej je náročné, kvalita produktu, samozrejme doplnená i kvalitným obalom je to, čo má spotrebiteľa zaujať ako prvé. A na to mnohí v dnešnom „pretlaku“ tovarov zabúdajú. To, že marketing nesmie byť na úkor kvality produktu nám potvrdila aj Vladimíra Ollé: „Na náš produkt sme vôbec neaplikovali  marketingovú kampaň. Sme presvedčení, že víno musí konzumentom chutiť. Len vtedy budú nadšení a spokojní, budú sa k nám vracať a odporúčať naše vína aj svojim známym. Čaká nás teda ešte dlhá cesta, kým sa doteraz vynaložená a aj pred nami stojaca práca pozitívne prejaví aj v číslach. No sme na to pripravení. J

Komentovať