Ako sa zmení tvár biznisu v ďalšom roku?

Súčasná doba nám už niekoľký rok za sebou prináša neistotu a ten podivný pocit pochýb o tom, čo nás čaká. Každý rok proti tomuto bojujeme naším vlastným zoznamom oblastí, v ktorých si myslíme, že v budúcom roku nastane pohyb.

Mobilita

Mobilné telefóny sú rok od roka múdrejšie a o ich mieste v našej spoločnosti niet pochýb. Všimli ste si, ako sa tzv. múdre telefóny dostali do slovenčiny s označením „smartfón“? Aj to dokazuje dôležitosť tejto paradigmatickej zmeny, ktorá tak výrazne ovplyvnila náš život, veď napríklad výskum spoločnosti Nokia tvrdí, že sa na mobil pozeráme každých 8 minút. To sme nikdy nerobili – a práve výraznosť zmeny správania ľudí potvrdzuje silu trendu.
S mobilnými aplikáciami sa roztrhlo vrece na oboch stranách: firmy vyvíjajú svoje jednoúčelové aplikácie a spotrebitelia si zase kupujú väčšinou už tzv. múdre mobilné telefóny, na ktorých tieto aplikácie ide spustiť. Firmy vybavujú zamestnancov tabletmi, dávajú im čoraz viac priestoru pre prácu doma či odkiaľkoľvek. Pracovné veci vybavujeme v noci prostredníctvom tabletu z domu a ráno zase z mobilu počas cesty do práce. Sme mobilní a máme mobily, zmenil sa spôsob našej komunikácie s rodinou, menia sa pracovné návyky a chápanie práce a času.
V našich podmienkach môžeme očakávať výrazný nárast penetrácie mobilných zariadení a výraznejšiu motiváciu firiem pracovať viac s mobilnými technológiami pre zamestnancov aj zákazníkov a meniť zaužívané chápanie práce.

Zákazníci ešte mocnejší

S rastom sociálnych sietí a nárastom európskej byrokracie sa spojuje aj emancipácia zákazníkov, ktorí sa stávajú imúnnejší voči marketingovým atakom a svojvôli korporácií. Veľké firmy sa obávajú aj malého reputačného problému, pretože vďaka internetu sa z každej drobnosti môže stať incident.
Rovnako zákazníkom nahráva ťažšia ekonomická situácia, kedy dlho premýšľajú, za aký výrobok či službu dajú svoje peniaze, a firmy im v úctivosti a snahe predať „idú na ruku“. Zákazníci si tak čoraz viac uvedomujú svoju silu a dávajú ju najavo. Raz verejne bojkotujú výrobcu potravín, inokedy vyhlásia súťaž o nezmyselné bankové poplatky a tak dotlačia banky, aby ho zrušili. Korporácie navyše dobrovoľne čoraz viac načúvajú zákazníkov a nechajú ich rozhodovať o novej reklame, príchuti čipsov či ich zamestnávajú pri správe firemných profilov na sociálnych sieťach a komunikácii s ostatnými zákazníkmi.
Zákazníci budú čoraz viac hovoriť do toho, ako majú firmy robiť marketing, komunikovať, riešiť problémy a ako si predstavujú, že sa má správať spoločensky zodpovedná firma.

Všetko je na webe

Internet absolútne mení všetko, na čo sme boli doteraz zvyknutí. Ruší noviny, ktoré sme doteraz čítali na papieri. Núti nás nakupovať aplikácie, ktoré sme doteraz nepotrebovali. Ale aj dáva možnosť nakupovať z obrovského množstva on-line obchodov a okamžite porovnávať ceny aj parametre.
Práve presun obchodovania do on-line prostredia ubližuje tradičným obchodníkom, ale posilňuje tých, ktorí si stihli postaviť aj svoju internetovú nohu. Rovnako sa prelievajú marketingové peniaze do podpory predaja na internete, či už vo forme bannerov, kontextových reklám PPC, SEO optimalizácie webstránok alebo porovnávacích cenových portálov. Umožnil vznik celej vlny zľavových portálov hromadného nakupovania a prinútil obchodníkov výrazne znížiť marže a rozšíriť ponuku. Mnohých obchodníkov to však prinútilo inovovať a vďaka tomu sa stali silnejšími.
Zákazníci sa už nechcú naháňať po obchodoch a hľadať, ale pohodlne nakúpiť z domu a do obchodov sa chcú ísť poprechádzať. Obchodník, ktorý chce rásť, sa bez on-line prezencie neobíde, zároveň však získava silný nástroj pre medzinárodné uplatnenie.

Čas na experimenty

Ťažká doba si vyžaduje nové prístupy. Práve preto začali maloobchodné siete reagovať na zmenu zákazníckych preferencií a skúšajú nové formáty obchodov: od predaja z auta cez malé mestské predajne až po rozvoz nákupu domov vo vopred určených hodinách.
Každý podnikateľ s odvahou má možnosť vyskúšať nové prístupy, ktoré ho odlíšia od konkurencie a umožnia mu osloviť nové skupiny zákazníkov. Tí samotní sú zase náchylnejší na skúšanie nového, pokiaľ je to pre nich výhodnejšie alebo pohodlnejšie. Už spomínané zľavové portály hromadného nakupovania sú za svojim zenitom, tie priviedli nejedného podnikateľa do ešte väčších problémov. Ale teraz existuje na každého podnikateľa ten správny tlak, aby začal premýšľať o svojom biznise z iného uhla a mohol inovovať.
Svet obchodu aj zákazníckych nálad je v pohybe. Máte možnosť vyskúšať novinky a nečakané prístupy, pretože zákazníci na ne sú pripravení. Premýšľajte neortodoxne a nájdete si nových zákazníkov.

Doba aj zákazníci tlačia biznis do nových foriem. Kto sa nepoddá tlaku inovácií, ten pravdepodobne neprežije. Obchod aj marketing už vo firmách nesúperia, ale spolupracujú, pretože hrana na pokĺznutie je veľmi tenká. Hlavné trendy sú však jasné už niekoľko rokov: elektronizácia ľudstva a neustále zmeny sú jediné premenné, na ktoré sa dá spoľahnúť.

Tomáš Jaroš
zástupca šéfredaktora
jaros@veldan.sk

Komentovať

dva + sedem =