Aký nový softvér nasadiť v roku 2013?
Malým a stredným firmám patrí jedno prvenstvo. Veľmi často a veľmi skoro prechádzajú na nové technológie. Je to dané tým, že zväčša nemajú viac ako niekoľko počítačov a inovovať softvér, prejsť na nové verzie je otázka krátkeho času.
Z tohto pohľadu sú malé firmy najpružnejšie reagujúce na technologické novinky. A toto im dáva obrovskú konkurenčnú výhodu, využiť nové technológie vo svoj prospech, zabodovať u odberateľov a odhryznúť si časť trhového koláča, ktorý inak patrí väčším, ale pomalšie reagujúcim konkurentom.
Poďme sa spoločne pozrieť na to, čím môžu malé firmy zlepšiť svoje podnikanie v roku 2013 a zabodovať na úkor ostatných v roku, ktorý sa podľa prognóz má začať ekonomicky ťažko.
Zvážte prínosy nového operačného systému
Začnem od základu. Nový operačný systém, ktorý u nás dominuje, má množstvo funkcií, ktoré sú moderné, graficky príťažlivé, určené pre prácu aj voľný čas – jednoducho „trendy.“ Nedajte na „čačky“ a pozrite sa na vec z pohľadu nákladov. Prechod na Windows 8 je časovo nenáročný, licencie stoja rádovo desiatky, či nižšie stovky eur. Čo za tieto peniaze podnikatelia získajú ?
Viac než nové funkcie, je dôležité, že Windows 8 beží na rovnakých počítačoch rýchlejšie, ako jeho predošlé verzie. Zamestnanci firiem, budú kratšiu dobu pozerať na štartujúci obrazovku a o to dlhšie môžu pracovať. Poviete si zopár minút – je tam toho. Ale čakanie na štartujúce PC, keď je na linke prvý zákazník môže vaše tržby ohroziť viac ako je cena licencie.
Z osobnej skúsenosti môžem prechod iba odporučiť a neodkladať, lebo čas sú peniaze a čas keď zamestnanci nepracujú sú vyhodené peniaze.
Pouvažujte nad využitím „cloud“ služieb
Slovíčko cloud postupne nahrádza v našom slovníku staršie spojenie „prenájom softvéru“ Podstatou cloudu (ang. oblak) je, že si softvér nekupujete a neinštalujete na PC, ale používate ho cez internet, tak že sa pripájate na server poskytovateľa. Má to dve výhody:
- Platíte menej a po mesiacoch
- Môžete si vyberať z množstva riešenie pre malé firmy
Ak napríklad potrebujete nový účtovný softvér, nemusíte investovať tisíce eur, stačí platiť rádovo desiatky či stovky mesačne. Ak potrebujete mať obchodníkov na cestách, nemusíte mať drahá pripojenie do svojej siete, ale môžete využiť služby (napr. Skydrive) na ukladanie cenníkov či objednávok cez internet.
Pretože sú služby vzájomne poprepájané cez počítače a mobilné telefóny, môžeme bez väčších nákladov ihneď začať využívať výhody ukladania niektorých obchodných dát (ktorých povaha to dovoľuje) pomocou cloudových služieb. Cenníky či objednávky sú z pohľadu citlivosti na toto ukladanie vhodné – zabezpečenie a zálohovanie je často vyššie, než v bežných firmách.
Nájdu v roku 2013 vo firmách uplatnenie tablety?
Jednoznačne áno! Ak ste to ešte neurobili, vybavte vašich obchodníkov a predajcov tabletmi. Kde na to vziať? Ušetrite napríklad na letákoch a prospektoch. Papiere dnes už číta málokto. Fotografie Vašich produktov môžete zákazníkom ukazovať priamo z internetu na tablete, rovnako ako pripraviť cenovú ponuku a poslať mu ju mailom ešte počas prezentácie.
Už teraz je na trhu dosť zariadení so systémom iOS (od Apple), alebo Android (od Google) a príchodom Windows 8 RT a tabletmi Surface sa situácia pre uplatnenie tabletov v podnikoch ešte zlepší.
Aký nový softvér nasadiť v roku 2013?
V zásade firmy používajú dva základné typy programov. Kancelársky softvér, pre komunikáciu, písanie dokumentov, listov, pre výpočty a ekonomický softvér, pre vedenie účtovníctva a obchodnej agendy a často aj ďalších oblastí napríklad logistiky, výroby (často označované skratkou ERP).
V malých firmách často víťazí cena a bezplatná platforma napríklad Open Office. Pokiaľ ale chcete vyťažiť maximum z nových technológií a ich integrácie so systémom Windows 8, cloudovými službami a mobilnými zariadeniami, javí sa ako najefektívnejšie zvoliť prichádzajúce Office 2013.
Nechcem v tomto článku robiť reklamu komerčným produktom, ale potom čo som si skúsil prácu s novým prostredím a zistil, ako jednoduché ukladať vytvorené dokumenty priamo do zdieľaných úložísk na internete. Napadlo ma, koľko strateného času, zháňania USB kľúčov, či posielania veľkých príloh e-mailom ma nové Office 2013 zbavia.
Cieľom nasadenia nového softvéru by malo byť zníženie nákladov a zvýšenie efektívnosti. Softvér niečo stojí a ak zaň platíme, ľudovo povedané mal by sa časom „zaplatiť“ čiže priniesť úsporu, alebo zvýšenie produkcie inde.
Pokiaľ ide o skupinu druhú, a to ekonomický softvér, tu nie je situácia také jednoduchá. Zmeniť vo firme tento softvér je vec časovo náročnejšia. Jeden typ však mám, ak ste úplne malá firma, vyskúšajte bezplatné internetové on-line služby pre fakturáciu. Môžete byť medzi tými, čo rozpoznali trend a prešli na softvér, ktorý zdá sa je budúcnosťou celého softvérového priemyslu.
Firmy čaká aj zmena v spôsobe platenia za softvér
Hneď na dve nové zmeny, pokiaľ firmy využívajú licencie od spoločnosti Microsoft, a tých je asi väčšina, sa musia pripraviť.
Tou prvou je zvýšenie CAL licencií, t.j. licencií pre prístup k serverovým službám zo strany klientov (používateľov alebo PC). Týka sa to firiem s počítačovými sieťami, alebo ak využívajú ekonomický softvér s klient server databázou. Ceny CAL licencií totiž koncom roka 2012 vzrástli, v závislosti od produktu o niekoľko desiatok percent. V roku 2013 tak bude drahšie dokupovanie licencií pre prístup podnikových PC napríklad k poštovému serveru, databázovému serveru, alebo k aplikačným serverom ku ktorým sa pristupuje v terminálovom režime pomocou vzdialenej pracovnej plochy.
Druhou je avizovaná zmena v spôsobe platenia licencií za kancelársky softvér. Zatiaľ čo doteraz sa produkty nakupovali a používanie na dlhšiu dobu a zákazník si dobrovoľne dokupoval tzv. upgrade, čiže prechod na vyššiu verziu, očakáva sa že kancelársky balík Office 2013 sa bude platiť na báze ročného predplatného. Tento režim platenia už dlhodobo používajú napríklad antivírusové systémy alebo, časť ekonomického softvéru.
Platiť za softvér, ako za prenajatú službu a určitý čas sa teda v roku 2013 stane najrozšírenejšou formou. Je otázkou budúcej cenovej politiky dodávateľov softvéru, čo to bude pre malé a stredné výhodnejšie z pohľadu plánovania nákladov a cash-flow. Zásadná zmena je totiž v tom, že po novom sa bude väčšina softvéru účtovať do nákladov a režijný výdaj, na rozdiel od súčasného režimu pri ktorom sa drahší softvér ako nehmotný investičný majetok odpisuje.
Dušan Peško
CÍGLER SOFTWARE, a.s.