Warning: Illegal string offset 'show-content' in /home/html/veldan.sk/arte-content/themes/veldan/single.php on line 16

Spolumajiteľ CK Victory Travel, s.r.o.

Iba dve cestovné kancelárie sa úspešne vybrali cestou špecializácie na netradičné destinácie, zážitkovú a dobrodružnú turistiku (Bubo a Victory). S čím by musela bojovať ďalšia CK, ktorá by sa chcela etablovať na tomto obmedzenom trhu?
Hoci je trh na Slovensku malý a stále nie je dosť „bohatý“, pre kvalitnú konkurenciu sa priestor na úspech nájde vždy. Tu existuje len jedna možnosť, ako sa presadiť: odviesť kvalitnejšiu prácu na zájazdoch (investícia do akcie) a prepracovaný marketing so zameraním sa na cieľového klienta. Rovnako dôležité však je pomer cena/kvalita a prinesenie niečoho nového, čo konkurencia ešte neobjavila.

Viete socio- a psychograficky definovať štandardného zákazníka u tohto druhu zájazdov?
Nechcel by som to zovšeobecniť, ale profil klientov by som v najhrubších rysoch mohli charakterizovať ako ľudí, pre ktorých cestovať a spoznávať iné krajiny, kultúry, ľudí a spôsob ich života je istý životný štýl, ich filozofia. Snaha vidieť, zažiť a spoznávať je ich alfou a omegou. Potom sú tu ľudia, ktorí ešte sami nevedia, len inštinktívne cítia, že v našej spoločnosti môžu zažiť niečo neštandardné a zaujímavé. Nám sa, dúfam, to darí stále napĺňať.

Ktoré marketingové techniky a prostriedky sa Vám osvedčili pri komunikácii s cieľovou skupinou?
Naším, doposiaľ najsilnejším „marketingovým princípom“ či technikou je investícia do akcie samotnej. Teda to, čo odvedieme, chceme spraviť na 100%, a to minimálne. Veď posúďte sami: keď sa váš sused vráti viac než spokojný z našej expedície či zájazdu a natešene rozpráva zážitky napr. z Latinskej Ameriky, tak svoje okolie „nabudí“ a jeho spokojnosť nám urobí nezaplatiteľnú reklamu. Teda platí, a zatiaľ sa nám to stále darí, že keď sa ľudia z našich ciest vracajú veľmi spokojní, tak to pomáha našej spoločností nájsť. Teda „word-of-mouth“ marketing je to, čo platí ako silný marketingový prvok. Ďalej na marketing využívame bežné techniky a médiá ako sú reklama na webe, reklamné spoty v rádiu a klasická inzercia v periodikách.

Lacný dolár, ale drahé letenky. Aký vplyv má táto rozkolísanosť na cenu zájazdov a ako reagujú zákazníci na tieto zmeny?
Nízky výmenný kurz voči doláru je výhodný najmä pre našich klientov na konkrétnych destináciách, kde si môžu dovoliť „na mieste“ kúpiť viac. Každoročne sa naši ľudia cítia byť „viac pánmi“, pri porovnaní so situáciou pred pár rokmi. A v tomto prípade ide o pocit, ale podporený objektívnymi skutočnosťami: kurz USD bol doteraz veľmi nízky, do USA sa chodilo na nákupy spotrebného tovaru, oproti situácii ako napr. v roku 2002 si môžete dovoliť v súčasnosti dvoj- až trojnásobne viac.

Čo sa týka cestovnej kancelárie, tak my ten dolár nepociťujeme až tak výrazne. Totiž služby, ktoré nakupujeme, vždy stúpajú a je jedno, či dolár klesá alebo stúpa. Snáď sa nám ani nestalo, že by sme platili rovnakú cenu, ako napr. pre pol rokom. Je jedno, aká malá je zmena ceny, ale vždy je to smerom nahor.
Drahé letenky? Nuž my len nakupujeme leteckú prepravu od aeroliniek, takže sme len ich zákazníci. Letenky nie sú ani tak drahé, ale konečnú cenu určujú dodatočné letiskové, palivové a ďalšie príplatky.

Inovácie nemôžu spočívať iba v nových destináciách. Aké novoty môže zákazník čakať z Vašej kuchyne, aby ste si ho udržali?
Na to existuje iba jedna odpoveď: neustále zlepšovanie služieb. Mám na mysli kvalitnejšie ubytovanie, rôzne možnosti využitia voľného času na mieste, viac našej dopravy (prenajatá doprava len pre nás), k štandardnému ubytovaniu ponúknuť pre záujemcov nadštandard atď.

Ako sa menia preferencie slovenského zákazníka?
So zvyšujúcou sa životnou úrovňou Slovákov to súvisí priamo úmerne. Postupom času sa zvyšujú nároky na kvalitu služieb, vyššiu kategóriu hotelov, prístup ku klientom, využívanie rozmanitých komunikačných prostriedkov, sprievodcovia – odborníci atď. Stále chceme ponúknuť klientom adekvátne služby za ich peniaze.
Stále viac a viac platí: chceme ísť na dovolenku a mať sa čo najpohodlnejšie – to znamená menej cestovania v autobusoch, menej ubytovania v stanoch, takže aj keď pracujeme takmer výhradne s exotickými destináciami, ubytovanie ponúkame hlavne v domčekoch a chatách či hoteloch.

Aká je úloha nových médií, teda hlavne internetu v špecifickej oblasti cestovného ruchu?
Internet ako informačné médium využívame ako prezentačný a informačný kanál pre klienta. V minulom roku sme rekordne zainvestovali do reklamy na webe – najviac klientov nás počas posledných rokov kontaktuje cez web, a rovnako úspešné sú aj možnosti prihlásenia sa na zájazd cez našu webstránku.

Ak by som sa mal vyjadriť o preferencii internetu voči klasickým médiám v oblasti informovania klientov, tak by som to zhrnul nasledovne: najsilnejšou alternatívou internetu je bežný tlačený katalóg – ten je nevyhnutnosť, po ktorej siahajú takmer všetci pre jeho univerzálnosť, skladnosť a najmä dostupnosť.

Aký je doposiaľ váš najväčší manažérsky či pracovný úspech?
Podarilo sa nám úspešne etablovať na slovenskom trhu, v situácii, keď sa nepredpokladalo, že pri tak silnej konkurencii v oblasti cestovného ruchu môžeme preraziť a presadiť sa.

Sme firma, ktorá sídli v Trnave, nie sme teda v centre diania. Každoročne však rastieme a popri tom raste nepoľavujeme v kvalite našej práce, klienti sa vracajú zo zájazdov nadšení. To považujem za náš spoločný najväčší úspech.

Za rozhovor poďakoval Tomáš Jaroš

 

Komentovať