Warning: Illegal string offset 'show-content' in /home/html/veldan.sk/arte-content/themes/veldan/single.php on line 16

CEO, Fleming Group

Pobočky vašej spoločnosti Fleming Group sú vo veľmi lukratívnych oblastiach, ako je Dubaj, Bangalore, Budapešť,… Podľa akého kľúča ste vyberali destinácie, v ktorých rozbehnete svoje aktivity?
Nie všetky naše pobočky sú v lukratívnych miestach. Kritériá výberu sa rôznia podľa potreby. Lukrativita mesta je potrebná napríklad na získavanie vhodných ľudských zdrojov. Iné pobočky sú zase vhodné pre firmu nákladovo. Často je voľba mesta podriadená blízkosti potenciálnych alebo už existujúcich klientov a najmä partnerov, ako sú asociácie, vládne a mimovládne organizácie či kráľovské rodiny. Tým ale samozrejme nekončia kritéria výberu miesta pobočky a do rozhodovania zasahujú parametre ako časová zóna, existencia alebo neexistencia konkurencie, lokálne zákony a podpora podnikania atď.

Fleming Group je v dubajských vodách prezentovaný ako Fleming Gulf. Čo stojí za zmenou názvu spoločnosti práve pre túto oblasť?
Fleming Group je skupina spoločností Fleming Gulf a Fleming Europe. Každá firma podniká samostatne a prispôsobuje svoju brandovú politiku trhu, na ktorom pôsobí. Pre Fleming Gulf je hlavným trhom GCC alebo Gulf Cooperation Council, čo je politická a ekonomická únia arabských krajín okolo Perzského zálivu. Odtiaľ názov Gulf, čo znamená záliv. Fleming Gulf ale pôsobí okrem Blízkeho východu aj v Afrike, a dokonca aj v Ázii, kde sme nedávno otvorili pobočku v hlavnom meste Malajzie Kuala Lumpur.

Podnikanie v Dubaji určite nie je ľahké, nevynímajúc ani spoločnosti z oblasti profesionálnej organizácie konferencií. Aké sú pre Vás najvýraznejšie rozdiely medzi biznisom „doma“, teda v Európe, a obchodovaním v Emirátoch?
Podnikanie nie je nikde ľahké. V arabských krajinách ma väčšiu váhu prestíž a status, ako v konzervatívnej Európe. V rozhodnutiach zavážia niekedy viac pocity ako racionalita. Čím nechcem povedať, že miestni podnikatelia nepremýšľajú, to vôbec nie, ale ľudí tu nadchnete pre nove myšlienky oveľa ľahšie. Dôležitý je váš prístup. Tu sa dá ešte stále ľahko predať myšlienka, pokiaľ viete ako. A to jednak klientom, ale aj zamestnancom, ktorých si musíte získať prvých. Ale na druhej strane je oveľa jednoduchšie dostať sa na čiernu listinu. Stačí jeden neuvážený krok a máte zatvorené dvere.
Pre Európana je najväčším prekvapením spoľahlivosť, ktorá kolíše od firmy k firme. Tu nezavážia zmluvy ani dobré slovo. Klienti vám pohľadávky splácajú skôr podľa počasia, než podľa dohodnutých podmienok. U dodávateľov sa musíte presadiť a nikdy neprestať sledovať každý ich krok, až kým vám nedodajú objednanú službu alebo tovar. Spoľahlivosť je otázna aj u renomovaných západných firiem či bánk. Meno firmy môže byť to isté, ale ak si to manažment neustráži, tak si zamestnanci do firmy prinesú vlastnú kultúru.

Vaše pobočky sú roztrúsené po viacerých krajinách i kontinentoch, takže máte možnosť porovnávať. Ako ste pociťovali recesiu v rôznych štátoch či oblastiach?

Kríza pomohla vyčistiť trh a odhalila slabiny každej firmy. Veľa našich konkurentov muselo v Dubaji skončiť. Tí, čo prežili, museli prepúšťať, rušiť konferencie, požičiavať si zdroje. Veľa našich konkurentov prežilo len s finančnou podporou. Fleming Gulf bol konkurenčným tlakom nútený ešte pred krízou reštrukturalizovať, znižovať náklady, zlepšiť produkty a zefektívniť svoju prácu. Našťastie. Keď prišla kríza, boli sme jediní pripravení. Vďaka kríze sa Fleming Gulf dostal medzi top firmy v konferenčnom biznise na Blízkom východe. Boli sme jediná firma v tomto odvetví, ktorá nemusela prepúšťať zamestnancov, dokázala sa udržať v čiernych číslach a dokonca rásť o viac ako 30% ročne počas krízových rokov. Dnes je to oveľa viac. A to všetko bez jediného požičaného eura. Kríza uvoľnila trh a vytvorila veľký priestor pre schopných. My sme mali aj to šťastie, že sme mali v správny čas správnych ľudí, ktorí sa nezľakli a v každej situácii dokázali nájsť príležitosť a hlavne sa nebalí isť proti prúdu, postaviť sa silnejším konkurentom a bojovať.
Kríza pomohla odhaliť aj dobrých zamestnancov. Ak všetko rastie a každý zarába, je ľahké bežať s davom. Práve v ťažkých situáciách sa ukáže, ktorí ľudia dokážu podržať firmu a ktorí zdupkajú. Aj u nás samozrejme veľa ľudí prekvapilo a musím povedať, že väčšina prekvapila pozitívne, no našli sa aj opačné prípady.

Dokážu ešte konferencie prilákať dostatok odborníkov a exekutívcov, aby boli prínosné pre účastníkov aj sponzorov?
Nepociťujeme žiadny rozdiel v získavaní odborníkov ani exekutívcov. Práve naopak. Dnes máme oveľa ľahší prístup k vládnej podpore na Blízkom východe, ako aj k podpore rôznych asociácií a samotných firiem z odvetvia, s ktorými pracujeme. Ak niečo kríza ovplyvnila, tak sú to nižšie ceny, ktoré vychádzajú z menších budgetov jednotlivých ľudí a s tým spojený prísnejší pohľad na produkt samotný. Kvalita je dnes podstatnejšia viac, ako kedykoľvek predtým.

Čo musíte ponúknuť návštevníkom konferencií, aby boli ochotní investovať neraz niekoľko tisíc eur ako vložné na konferenciu?
Je to rovnaké ako v každom inom podnikaní. Musíte im jednoducho ponúknuť hodnotu, ktorú hľadajú, pokryť ich potreby, len s rozdielom, že tie sa v tomto biznise menia asi rýchlejšie, ako kdekoľvek inde. Ak dokážete odpovedať na otázku, čo je pre ľudí v danej chvíli najcennejšie a navyše to dokážete dodať, máte vyhrané. Flexibilita a inovácie sú jediná možnosť ako zostať úspešný. My ako firma si kladieme za úlohu spájať ľudí medzi sebou, ako aj ľudí s informáciami. A v neposlednom rade je to aj o príležitostiach, ktoré dokážeme zákazníkom vytvoriť a z nášho pohľadu nie je príležitosť nič iné, ako správni ľudia a správne poznatky v správny čas.

Čím je Fleming špeciálny?
Flexibilitou a odvahou, ktoré prinášajú rast a úspech. Žiadna firma z nášho odvetvia nevyrástla na našu veľkosť za tak krátky čas. Cenou za to je ale nespočetné množstvo chýb a zlých rozhodnutí. Ale bez tých to nejde. Podstatné je, či máte správny smer a chyby sú len nevyhnutná daň za časté zmeny vo vnútri firmy, z ktorých sa musíte poučiť.

Naše posledné skúsenosti z konferencií hovoria o strate chuti či ochoty pre diskusiu na konferenciách, návštevníci si len v tichosti vypočujú často komerčné prezentácie a idú domov. Ako je to na špičkových konferenciách v podaní Fleming Gulfu?
Strata chuti? To určite nie. Nič také u nás nepozorujeme.

Dubaj je pre mnohých výkladnou skriňou Blízkeho východu, ako vplýva na vás? Čo na ňom oceňujete a čo by ste zmenili?
Nezmenil by som nič. Dubaj v porovnaní s Európou je veľmi prázdny a umelý, bez kultúry, ale len preto, že je mladý – počkajte niekoľko storočí . To mesto včera ani neexistovalo. Viete čo je na ňom najkrajšie? Dubaj je zhmotneným snom a ambíciou. Vznikol v roku 1833, keď sa tam prisťahovalo asi 800 ľudí a za relatívne veľmi krátky čas sa z rybárskej dedinky stala svetová metropola. Rast Dubaja začal dávno predtým, ako našli ropu, dávno predtým, ako sa tam začali valiť davy turistov na lacné nákupy. Dubaj je dôkaz, že akýkoľvek sen sa môže stať skutočnosťou, ak sa ambícia spojí s tvrdou prácou a prekonávaním prekážok. Na začiatku mali piesok, slanú vodu a sny. Pozrite sa, kde sú dnes.

Aký bol váš recept na preplávanie krízy?
Plávanie proti prúdu.

Na čo ste vo svojej doterajšej profesijnej kariére najviac hrdý?
Na ľudí, ktorých som mal možnosť stretnúť a pracovať s nimi, a na zistenie, že nie len schopnosti alebo vzdelanie rozhoduje o úspechu jednotlivca a následne firmy, ale na prvom mieste je vôľa a sila, či chuť nevzdávať sa.

Za rozhovor poďakoval Tomáš Jaroš

Čo je Fleming Group

Od roku 2005 firma organizuje B2B konferencie, ktoré prepájajú špecifické oblasti podnikania so zdrojmi strategických informácií. Účastníkom konferencií poskytuje kľúčové strategické obchodné informácie prostredníctvom špičkových speakrov a možnosti pre networking. Spoločnosť pôsobí v Európe pod značkou Fleming Europe s kanceláriami v Bratislave a Budapešti. V regióne Blízkeho východu a Ázie vystupuje pod značkou Fleming Gulf, ktorej centrála je v Dubaji a pobočky v indických mestách Bangalore a Pune, ako aj v Kuala Lumpur (Malajzia).

Komentovať