Základy marketingu sú stále rovnaké – vyrobiť a dodať to, čo zákazník chce, za cenu, ktorú ešte bude ochotný zaplatiť a dať mu vedieť, že daný produkt či služba sú na trhu. Zásadné zmeny a trendy sa mu však nevyhýbajú, aj keď k nám prichádzajú vždy s oneskorením.
Individuálnosť ponuky
Zabudnime na jednu univerzálnu ponuku, ktorá vyhovuje všetkým. Úlohou moderného produktového marketingu a komunikácie 21. storočia je priniesť produkty na mieru šité konkrétnemu segmentu zákazníkov. A tomuto segmentu špecificky tento vhodný produkt aj komunikovať, netrieštiť pozornosť zákazníkov na produkty, o ktoré zrejme nemá záujem. Ponúkajme zákazníkom iba to, o čo majú záujem – jeden konkrétny produkt či službu.
Testujte, pýtajte sa, skúmajte
Produktoví manažéri a marketéri sú natoľko ponorení vo vývoji a tak dobre oboznámení s produktom, že trpia profesionálnou slepotou a nemôžu úplne dôverovať svojmu úsudku. Na trhovú realitu sa musia jednoznačne pýtať zákazníkov.
Jednoduchosť
Všetci sme preťažení prácou, rodinou, podnetmi z okolia, vrátane reklamy na nespočetné množstvo nových produktov. Prednosť u zákazníkov dostávajú tie, ktoré najlepšie vystihujú vkus a jeho chute. Keďže aj v oblasti polygrafie má na výber z veľkej palety komoditizovaných produktov, u ktorých je funkčná odlišnosť veľmi malá, pri zákazníkovom výbere rozhodnú ďalšie faktory – napríklad jednoduchosť (a samotná existencia) on-line objednávky, prehľadnosť webstránky, dovoz na vybrané miesto, možnosť stanoviť si dobu doručenia hotovej zákazky a veľa iných vecí, na prvý pohľad maličkosti. Rozhodnúť môžu aj také drobnosti, ako e-mailové či SMS notifikácie o progrese výroby a prípravy zákazky.
Všetko je mobilné
Chybou je, ak vaša webová stránka nie je optimalizovaná pre smartfóny a tablety. A ak nemáte webstránku vôbec, tak je načase s tým niečo spraviť a neodkladať to na ďalší rok.
Interný zákazník je tiež zákazník
Všetky firmy sa zameriavajú na tvorbu pozitívneho obrazu v očiach verejnosti, no vo vlastnej kuchyni to možno vrie. Na malom Slovensku však každý pozná každého, a ak vo firme máme nahnevaných zamestnancov, povedia to ďalej, či ústne alebo na rôznych fórach a sociálnych sieťach. Pozitívne vnímanie firmy na verejnosti začína v jej vnútri.
Adaptácia trendov
Pri hľadaní nápadov na výrobu sa pozerajme do zahraničia, hlavne do zámoria. Trendy odtiaľ k nám často prichádzajú s dvojročným oneskorením, hlavne v oblasti komunikácie a marketingu. Ak v niečom uvidíme potenciál, môžeme my sami začať edukovať zákazníkov – ukázať im, aké novinky existujú napríklad v obalovom dizajne, čo vyhráva vo svetových súťažiach, a začať s nimi pracovať na výrobe novinky. Získame tak náskok pred ostatnými, ktorí sa rozhliadajú iba v lokálnom rybníku.
Post-demografický svet
Digitálne identity a virtuálne prostredie umožnilo zákazníkom hromadne a radikálne prekračovať hranice zabehnutých a známych demografických segmentov. Sedemdesiat ročný dôchodca zbehlý vo svete internetu a smartfónov? Žiadny problém. Skúste teda menej dôverovať zabehnutému modelu vašich zákazníckych segmentov a načrite tam, kde ste nikdy neskúšali predávať, pretože vám to neprišlo racionálne. V súčasnosti sa samotní zákazníci nesprávajú tak, ako by sa „mali“.
Tomáš Jaroš
(autor je odborník na marketingovú komunikáciu)