Na otázku, aký je moderný marketing, je už známa jasná odpoveď: má elektronický a sociálny rozmer. Kým u sociálnych sietí je stále problematické meranie návratnosti investícií, pri on-line marketingu je vyčíslenie ROI (návratnosti investície) jasné a presné.
On-line reklame sa nevyhnete
Kontextové reklamy typu PPC (Pay-per-click, platba za klik) poznáme už niekoľko rokov. Teraz ich možnosti obsahujú geografický element, pretože čoraz viac vyhľadávania sa deje v mobilných zariadeniach mimo domova. Takže pokiaľ máte svoju kamennú prevádzku, zabezpečte, aby ste ju mali zaradenú v on-line mapách, ako napríklad Google Maps.
Web ovplyvňuje offline svet
Internet nie je iba uzatvoreným svetom, kde je zákazník oslovený a hneď aj produkt objedná a nakúpi. Internet významne ovplyvňuje aj správanie sa zákazníkov v kamenných obchodoch. Do klasického modelu správania sa pri nákupe a spotrebe produktov „stimul – nákup – skúsenosť“ ako veľmi výrazný prvok zasiahol internet. Google pre toto zaviedol nový marketingový termín ZMOT – Zero Moment of Truth – nulový bod pravdy, teda nultý bod rozhodovania o nákupe. Súčasný vzorec správania je tak rozšírený na „stimul – zisťovanie online – nákup – skúsenosť“.
Teda internet sa stáva rozhodovacím nástrojom pri našich nákupoch. Online zisťujeme produktové hodnotenia ostatných kupujúcich, hľadáme vhodné miesto nákupu či nižšiu cenu, vyhľadávame zľavové kupóny či portály. Pre marketéra z toho vyplýva, že v súčasnosti už je nevyhnutné byť on-line, disponovať kvalitnou webstránkou, mať produkty zo svojho e-shopu zaradené na heureka.sk a podobných nákupných porovnávacích portáloch. Dôležité je dať zákazníkom možnosť zanechávať produktové referencie a hodnotenia, na základe ktorých sa budú rozhodovať.
[quote align=“center“ color=“#999999″]
Aj „vďaka“ dôsledkom hospodárskej krízy, čoraz väčšia pozornosť, vo firmách, sa dostáva obchodným oddeleniam. Ale, podobne ako v živote, ani v tejto oblasti, nie je nič čiernobiele. Obchodné oddelenie je síce dôležité pre zvyšovanie predaja, ale veľmi často neurobí nič, ak nemá podporu marketingového oddelenia. Ako sa má reklama a marketing vyrovnať s vyšším tlakom na predaj? Aké nástroje a formy podpory predaja naozaj fungujú?
[/quote]
Cielenie, presnosť, zásah
Vďaka neskutočnému množstvu dát, ktoré o sebe užívatelia zverejňujú na sociálnych sieťach a na internete všeobecne, je pre marketérov jednoduchšie presne zacieliť kampane. Facebook aj Twitter už začali s cielenými reklamami, ktoré sa dajú smerovať na potenciálnych zákazníkov na základe ich záujmov, pohlavia, veku, miesta výskytu a ďalších informácií, ktoré na seba v priebehu času „vyzvonili“ na sieti.
Je to sen marketéra, mať možnosť presne osloviť potenciálnych zákazníkov. Exaktné dáta na váš čakajú, vyskúšajte si možnosti reklám v sociálnych sieťach.
Mobilita a aplikácie
Smartfóny zvyšujú svoju penetráciu aj na stredoeurópskych trhoch, a s nimi sa menia aj nákupné a internetové zvyklosti užívateľov. Samostatné aplikácie pre smartfóny sú finančne náročné, preto je lepšie najprv investovať do mobilnej verzie vašich webstránok.
Tomáš Jaroš
redaktor ProgressLetter