Spolumajiteľ CK Victory Travel, s.r.o.
Každoročne sa státisíce Slovákov vydávajú do sveta za oddychom a poznaním. Asi by sme len ťažko na mape našli miesto, kde „slovenská noha“ nevstúpila. Niektoré chodníčky sú už dávno vyšliapané a výskyt našinca na štvorcový kilometer je naozaj hojný. Vaša CK sa však špecializuje na niečo iné.
Áno, za 20 rokov slobody si Slováci naozaj užívajú cestovanie dovtedy nevídane. Cestujú veľa a radi. Slovákov už môžete stretnúť aj v tých najodľahlejších kútoch našej planéty. S istým zadosťučinením musím konštatovať, že veľa, inak veľmi neprístupných miest, môžu Slováci spoznať aj vďaka našej cestovnej kancelárii a že mnoho expedícií, ktoré organizujeme, by nebolo možné absolvovať „na vlastnú päsť“, alebo len po vynaložení veľkého úsilia a oveľa vyšších finančných prostriedkov. Získať napríklad individuálne povolenia do Tibetu je naozaj veľmi náročné. Naša kancelária sa snaží neponúkať našim klientom dovolenky po „vyšliapaných chodníčkoch“, chceme klientov inšpirovať a zaujať poznávaním nových, doteraz neobjavených destinácií (napríklad rôzne ostrovy Indonézie, či štáty Afriky), alebo im ukázať aj tie relatívne známe destinácie (napríklad Kuba) v inom svetle, s dôrazom na dôsledné spoznanie kultúry a zvykov v danej oblasti. Na to je samozrejme nevyhnutným predpokladom, aby sme sami tieto destinácie dokonale poznali. Naši sprievodcovia sú vždy erudovaní odborníci, dôkladne poznajúci danú oblasť a kultúrne zvyky v nej.
Väčšina z nás vníma dovolenkový cyklus ako letnú a zimnú sezónu. Je to takpovediac pohľad zo Slovenska. V lete more, v zime lyže. Pre vás to ale neplatí. V zime pozývate cestovateľov aj do „najhorúcejších kútov“ sveta. Čo máte pripravené do konca tohto roka a čo je „hitom“ sezóny?
Tráviť dovolenku v zime na lyžiach a v lete na kúpaliskách patrí medzi častý, no momentálne stále menej platný stereotyp. Nie je nič krajšie ako uniknúť sychravému novembrovému šeru na slnečné pláže Thajska, či stráviť horúceho Silvestra v Bangkoku, Kuala Lumpur, či na Bali. Nemáme vyslovený hit tejto sezóny. Mesiace od septembra do apríla sú už tradične medzi našimi klientmi populárnejšie na cesty do teplých krajín. Ak by som predsa len mal menovať nejaký príklad, veľkej obľube sa tento rok teší zájazd Kambodža, Thajsko, Malajzia, Indonézia a Singapur. Ide síce len o 16 dňový poznávací zájazd, no i počas tohto krátkeho obdobia toho naši klienti uvidia mnoho. Kambodžský Angkor Vat, jednu z najslávneších historických stavieb planéty, pozrieme si nádherné budhistické chrámy v Bangkoku, budeme sa 4 dni kúpať na najkrajších plážach Thajska, pozrieme si svetové metropoly ako Singapur a Kuala Lumpur, navštívime aj jedno z najkrajších miest Indonézie – Jogjakartu, ležiace na úpätí jednej z najaktívnejších sopiek sveta – Merapi, a mnoho iného. Populárny je taktiež silvestrovský termín tohto zájazdu, takisto je však veľký záujem o Silvester v Riu. Práve teraz máme „našich cestovateľov“ na trase naprieč Afrikou, z ktorej sa klienti vracajú už tradične nadšení. Je toho naozaj veľa na výber podľa chuti a predstáv. Treba si pozrieť náš katalóg.
V marketingu významné miesto venujete online komunikácii, teda biznisu prostredníctvom internetu. Čo sa vám najviac osvedčuje?
Internet a zvládnutie biznisu prostredníctvom internetu je v dnešnej dobe predpokladom akéhokoľvek úspechu. Naši klienti sú už zvyknutí na pravidelnú návštevu našich stránok, vedia, že tam nájdu vždy najaktuálnejšie informácie o zájazdoch, možných zľavách a najnovších produktoch.
Takisto si tam môžu prečítať reakcie klientov na zájazdy, ktoré už s nami absolvovali, cestopisy od našich prispievateľov. Pozrieť si množstvo fotografií ku konkrétnym zájazdom, na základe čoho si môžu vybrať zájazd s podkladom informácií neporovnateľne širším, ako je tomu u tlačeného média. Napriek tomu samozrejme každoročne vydávame aktuálny „papierový“ katalóg, ktorý si však klienti takisto môžu objednať online. Takže internet je v našom biznise všadeprítomný.
Vaša webová stránka je plná zaujímavých fotografií a cestovateľských príbehov. Nie sú to samozrejme neopakovateľné cestopisy legendárnych cestovateľov Zikmunda a Hanzelku, ale mnohé zážitky účastníkov sú celkom vzrušujúce. Z pohľadu marketingu, akoby sa zrodil akýsi svojský druh „referencie“ so silným emotívnym dopadom na rozhodovanie potenciálnych zákazníkov. Aké máte skúsenosti s týmto marketingovým postupom?
Môžeme sa okrem iného pochváliť jedným veľkým úspechom – a tým je takmer sto percentná návratnosť našich klientov. Jediným meradlom nášho úspechu je pre nás spokojnosť našich klientov a to, aby sa vrátili zo svojich dovoleniek nadšení a naplnení tými najlepšími dojmami. Z tohto pohľadu sú pre náš úspech dôležité aj ich referencie. Šírené prostredníctvom internetu zasiahnu omnoho širšiu cieľovú skupinu a majú úplne odlišný dopad na klientov ako nejaké „samochválenie“, ktoré je také typické na slovenskom trhu.
Na počiatku roka aj oblasť cestovného ruchu zápasila s obavami, ako sa na tomto biznise prejaví svetová recesia. Čo hovorí skúsenosť vašej CK a ako odhadujete výsledky roku 2009?
Hodnotiť rok 2009 už teraz by bolo trochu predčasné. Samozrejme, možno povedať, že niet snáď jediného odvetvia, ktoré by dôsledky hospodárskej recesie nepocítilo. Tak tomu samozrejme je i pri cestovnom ruchu. I my sme mali zájazdy s nižším počtom klientov, ako sme boli zvyknutí z predchádzajúcich rokov. Napriek tomu sa nám však podarilo z krízy čiastočne vyťažiť a ponúknuť našim klientom nové produkty za ceny, ktoré by v predkrízovom období neboli možné. „Vďaka“ kríze sme získali od leteckých prepravcov také ceny, že napríklad poznávací zájazd do Číny, alebo Indie stál len 999 EUR, pričom v tejto cene už bola i cena letenky ako i nadštandardné ubytovanie a samozrejme celá doprava. V období pred krízou by klient túto cenu bežne zaplatil len za letenku. Kríza prinútila ľudí cestovať menej, preto sme našim klientom ponúkli krátke, no zato veľmi intenzívne zájazdy, ako napríklad 5 dňový zájazd do New Yorku, alebo „ochutnávku“ Blízkeho východu, 6 dní v Libanone a Sýrii, kde dôkladne spoznáme mestá Bejrút a Damašek. Rovnako zájazdy do Číny a Indie trvajú len 8 dní. Všetky spomínané zájazdy sú svojim spôsobom „dôsledkom“ krízy a všetky sa tešia obľube u našich klientov. Kríza-nekríza, cestovať ľudia chcú. Ide len o to, nájsť ten „správny recept“ cestovateľského mixu, ktorý bude „chutiť“ najlepšie a bude primeraný peňaženke cestovateľa.
Za rozhovor poďakoval Pavel Vitek
CK Victory Travel je partnerom ProgressLetter