Warning: Illegal string offset 'show-content' in /home/html/veldan.sk/arte-content/themes/veldan/single.php on line 16

Riaditeľ Kvety.sk s.r.o.

Od strednej školy chcel byť veľkým bankárom. Vtedy sa budovalo bankové centrum v Banskej Bystrici a jemu sa veľmi páčili nové budovy, pracovníci bánk, drahé autá… Túžil po tom, aby aj on mohol raz pracovať v bankovom sektore. Vedel, že bez potrebného vzdelania by sa mu to asi nepodarilo. Štúdiu preto venoval takmer všetok svoj voľný čas. Ani vo sne ho nenapadlo, že raz bude predávať kvety.

Ako ste sa nakoniec dostali ku kvetinám?
Žiaľ, nebolo také jednoduché dostať sa na vysokú školu, hoci som mal výborné výsledky zo strednej školy. Dokonca na jednej univerzite som urobil manažérsky test tak zle, že mi „odporučili“, aby som pre vlastné dobro nikdy nebol ani manažérom ani podnikateľom. Takže z veľkého bankárskeho sna som skončil na Úrade práce. Tam som „vydržal“ len 2 mesiace, pretože mi veľmi prekážal úradnícky prístup. Vždy, keď som tam mal ísť, mal som pocit, že som „nikto“. Pritom práve, keď ste mladý, máte skôr pocit, že ste niekto. V tom čase moja mama mala malé kvetinárstvo s „fantastickými“ tržbami aj 20 eur za deň. Povedal som si, že kým sa nedostanem na ekonomickú vysokú školu budem robiť účtovníctvo pre jej firmu. Pustil som sa do „veľkého sveta“ obchodu s kvetmi. Začiatky boli náročné, hlavne pre mňa, lebo som mal každý deň tisíc nápadov ako minúť peniaze, ale akosi príjmová stránka nie a nie narásť. S odstupom času to vnímam ako môj osobný podnikateľský inkubátor. Keď ani na ďalší rok ma nezobrali na vysokú, tak som sa už naplno začal venovať kvetinám.

Čo pre vás znamenalo preorientovanie sa od snov do inej reality?
Uvedomujem si a som i vďačný zato, že na všetkom som musel veľmi ťažko pracovať od samého začiatku a zbytočne pritom „nelietal“ v oblakoch. Tým, že som vlastne celú moju neskoršiu „pubertu“ strávil v práci, neupadol som do zbytočných závislostí. Dodnes nefajčím ani nepijem alkohol.

Prvé peniaze ste začali zarábať asi po štyroch rokoch, keď ste boli už v druhom ročníku na vysokej škole. Prečo?
Lebo som si už vedel „vybrať“, čo je pre mňa dôležité. Vďaka štúdiu som tam, kde som. Aj keď som študoval na LMU v Mníchove, najväčšou prekážkou bol pre mňa jazyk, nie náročnosť štúdia. Niekedy sa treba pozrieť pravde do očí a povedať otvorene, že je to aj neschopnosť ľudí, ktorí sa nevedia uplatniť v domácom prostredí a neustále len čakajú na pomoc ani neviem od koho… Biznis ale nie je charita. Za prioritu považujem dobré prostredie a nie podporu. S podporou nastupujú nerovnosti a to poškodzuje prostredie. Slovenské podnikateľské prostredie považujem za veľmi dobré s množstvom príležitostí.

[quote align=“center“ color=“#999999″]Biznis ale nie je charita. Za prioritu považujem dobré prostredie a nie podporu. S podporou nastupujú nerovnosti a to poškodzuje prostredie.[/quote]

Hlavným cieľom spoločnosti Kvety.sk je prinášať potešenie a vytvárať vzťahy. Čo ponúkate?
Snažíme sa, aby ľudia prostredníctvom našich služieb dali o sebe vedieť svojej blízkej osobe. V prípade konfliktu sme v úlohe mediátora, kde vďaka kvetom veľa krát už došlo k urovnaniu sporu, či už v rodine alebo vo vzťahu. Ponúkame viac ako 700 druhov kytíc a ďalších takmer 1100 rôznych darčekov (V rubrikách: Vône, Chute, Darčeky, Šperky). Pre tých, ktorí si nevyberú z našej ponuky dávame možnosť naaranžovať si vlastnú kyticu. Zákazník si môže zvoliť počty a druhy kvetov a následne vybrať tvar. Vieme vytvoriť kyticu aj podľa fotografie od zákazníka. Výhodou nášho konceptu je, že všetko čo ponúkame aj fyzicky pripravujeme a máme na sklade. Kvety dovážame priamo od pestovateľov, výrazne tak skracujeme dobu ich prepravy ku koncovým zákazníkom. Za kvalitu ručíme 5 dňovou garanciou na čerstvosť kvetov, ktorú vám nikto v bežnom kvetinárstve nedá.

Čo považujete za rozhodujúci medzník v živote? Aké sú vaše najlepšie výsledky, čomu vďačíte za úspech?
Za dôležité osobné rozhodnutie považujem svoj návrat z Nemecka. Keby som tam zostal, bol by som len radový „pešiak“ v nejakej veľkej banke, alebo korporácii, čo by ma pravdepodobne časom aj zničilo. Ja som bol vždy lokálpatriot. Aj preto som sa vrátil späť do svojej rodnej dediny a snažil sa nájsť spôsob ako využiť všetky tie možnosti, ktoré sú k dispozícii. V roku 2004 som založil svoju už druhú spoločnosť Kvety.sk, ktorá sa výhradne začala špecializovať na donášku kvetov a predaj cez internet. Mojou prvou marketingovou stratégiou bola stratégia koncentrácie (niekde uvádzaná ako stratégia exkluzivity pre určitý okruh odberateľov). Vyššími cenami sme chceli osloviť najmä solventných zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť za kvalitu. V súčasnosti dovážame kvety z Južnej Ameriky, Afriky, Indie, Talianska, Poľska a Holandska. Keďže pestovatelia nám na veľké objemy kvetov poskytujú výrazné zľavy, nie sme až tak drahí a naši zákazníci získavajú kvalitný produkt za výbornú cenu. Tento rok sa viac sústredíme na značku „Made in Slovakia“ a vplyv etnocentrizmu na správanie spotrebiteľov. Sme pritom veľmi zvedaví na odozvu zo zahraničia. Chceme aby spoločnosť Kvety.sk sa stala postupne viac známou aj v iných krajinách sveta, pričom nezanedbáme, ale naopak ešte i posilníme našu pozíciu na slovenskom trhu.

Obchod s kvetmi má svoje špecifiká. Aké sú vaše poznatky zo zahraničia?
Pri kvetoch hrá významnú úlohu „reč kvetov“. V niektorých krajinách sa určité typy kvetov dávajú iba na hrob. V Nemecku napríklad, keď idete gratulovať tak kúpite dve alebo štyri ruže a idete na oslavu. U nás sa vyžaduje pri životných jubileách nepárny počet a na hroby sa dáva párny počet. V zahraničí je bežné darovať tucty ruží, u nás je to skôr zriedkavosť. O farebnej rôznorodosti a sezónnych požiadavkách ani nehovorím. Okrem toho každý objednávateľ má iný vkus. Čo jeden považuje za vrchol dizajnu, druhý následne označí ako najväčší gýč. Preto najprv urobíme pilotáž na jednotlivých trhoch a testujeme reakcie zákazníkov, až následne sa rozhodujeme ako ďalej. Robíme všetko preto, aby sme kvalitnou ponukou upevňovali dobré meno našej spoločnosti, nič nenechávame na náhodu.

Ako ste na tom v porovnaní s konkurenciou, čo je vašou devízou?
Na Slovensku sme zhruba so 60 percentným podielom jednotkou na trhu. Našou hlavnou devízou oproti konkurentom je predovšetkým to, že na našom koncepte pracuje tím ľudí, nie je to „obývačkový webshop“ s jedným človekom pre všetko. Rovnakou výhodou je tiež, že to, čo sľubujeme v Obchodných podmienkach naším zákazníkom, aj dodržiavame, čo sa o mnohých našich konkurentoch povedať nedá.

Ovplyvnila kríza podnikanie?
Krízu berieme ako výzvu. Na začiatku tohto roku sme urobili kroky, aby sme sa vedeli opäť prispôsobiť meniacim sa podmienkam. S radosťou konštatujem, že sa nám to úspešne podarilo. Je to pre nás veľká príležitosť na získanie väčšieho podielu. Kríze čelia všetci, nielen my, ale nie všetci to vedia rovnako dobre zvládnuť. Kvôli kríze sme museli veľa vecí zmeniť a veľa vecí funguje oveľa efektívnejšie ako predtým. Rovnako vnímam dôležitosť sociálnej zodpovednosti podniku. Vďaka tomuto novému prúdu sme aj my prehodnotili naše priority. Dôležitou súčasťou podnikania je dosahovanie zisku, podľa možností maximálneho. Na podnikanie sa však nedá pozerať len cez čísla, ale musíme ho vnímať v širších súvislostiach. V dobe krízy sa neusilujeme o maximálne zisky, uprednostňujeme však maximalizáciu tržieb rozširovaním príjmového segmentu.
Aj vďaka tomu udržíme pracovné miesta a zvyšujeme predaj.

Za rozhovor poďakoval
Vladimír Dobrovič, redaktor ProgressLetter

Miroslav Očenáš – profil

Vyštudoval Technickú Univerzitu vo Zvolene, odbor Podnikový manažment. Absolvoval štúdijný pobyt v Nemecku na LMU Mníchov v rámci programu Copernicus a následnú prax vo Frankfurte nad Mohanom. MBA ukončil na Nottingham Trend University. V súčasnosti je doktorandom na UMB v Banskej Bystrici. Prednáša na rôznych Univerzitách, kde ozrejmuje študentom ako je možné prepojiť ekonomickú teóriu s praxou ako aj to, že aj na Slovensku možno zažiť „americký sen“. V roku 2004 založil spoločnosť Kvety.sk, s.r.o. V súčasnosti má zákazníkov z viac ako 130 krajín sveta.

Komentovať