Ing. Andrej Kiska: Ako dávať a zároveň získavať

„Kto veľa od života dostal, mal by to životu aj vrátiť. Som presvedčený, že je morálnou povinnosťou úspešných ľudí pomáhať,” hovorí Andrej Kiska, podnikateľ, manažér, filantrop a jeden z kandidátov na prezidenta Slovenskej republiky. „Filantropia nie je iba o jednostrannom dávaní. Aj vďaka nej sa dá rozvíjať biznis.” Hovorí o svojom prechode od úspešného podnikania k záslužnej charitatívnej činnosti v organizácii DOBRÝ ANJEL.

Už sedem rokov pomáha rodinám, ktoré sa kvôli ťažkému ochoreniu dostali do finančnej tiesne. Za svoje filantropické aktivity získal A. Kiska v roku 2011 prestížne ocenenie Krištáľové krídlo, udeľované najvýznamnejším osobnostiam Slovenska. V rozhovore s nim sme sa zaujímali o jeho názory na podnikanie v biznise, vrátane charitatívnej činnosti.

Máte za sebou pozoruhodné podnikateľské výsledky. Čo považujete pri podnikaní za najdôležitejšie, čo je každému dané od prírody, čo však musí urobiť sám, aby bol úspešný?
Ten kto chce podnikať, by mal mať svoj pohľad na svet, nebáť sa ísť vlastnou cestou, hoci ho od nej bude odrádzať celé jeho okolie. Dôležitá je aj ochota skúšať. Ísť ďalej aj napriek pádom. K vybudovaniu skutočne najúspešnejšej firmy potrebuje však aj šťastie. Čo sa týka samotného potenciálu úspechu – ten je ťažko odhadnúť. Mnohé projekty, o ktorých som bol presvedčený, že budú úspešné sa neskončili dobre a naopak. Potenciál sa dá odhadnúť až keď sa projekt reálne rozbehne a má za sebou rok, dva činnosti.

Čo je zmyslom podnikania, keďže podľa vášho vyjadrenia na konferencii ASMO zisk to nie je? Platí to aj všeobecne, alebo je to len váš názor? Áno, nemyslím si, že zmyslom podnikania je vytvárať zisk. Aj keď by to tak mohlo vyzerať. Zisk je hlavne podmienkou existencie podnikania. Zmyslom podnikania je nachádzanie a napĺňanie potrieb zákazníkov, na to sa nesmie zabúdať. Čo ale súvisí priamo aj so ziskom. Ako riaditeľ spoločnosti som mal na starosti stovky zamestnancov, tisíce predajcov a ročne sme obslúžili státisíce zákazníkov. Vždy, keď sme mali veľké porady, vysvetľoval som, že najdôležitejší je zákazník, potom zamestnanec a až potom prezident a majiteľ spoločnosti. Čim vyššie je postavenie človeka v korporácii, tým je aj väčšia povinnosť slúžiť a napĺňať potreby všetkých, ktorých riadi. Ak svoje postavenie berieme ako službu a dokážeme s týmto poslaním stotožniť aj svojich kolegov a zamestnancov, firma má všetky predpoklady na úspech. A úspech, to sú pravdaže zisky.

Ste spoluzakladateľom spoločnosti Triangel. Naplnilo vaše predstavya očakávania založenie tejto obchodnej spoločnosti ? Ako sa líši od ostaných, čím je výnimočná?
Triangel bol typickým príkladom toho, že ak si podnikateľ ako svoj cieľ stanoví naplnenie potreby zákazníka, tak sa dostaví aj úspech. V deväťdesiatych rokoch banky neboli veľmi ochotné poskytovať úvery ľuďom s nižším príjmom. Chceli ich dávať jedine bohatým, ktorí ich nepotrebovali. Ľudia samozrejme chceli mať nový televízor alebo práčku. Tak sme si povedali, že výrobky nakúpime priamo od výrobcu, obídeme veľkoobchod aj maloobchod a dovezieme to zákazníkovi priamo domov, pričom mu umožníme platiť po splátkach bez navýšenia. Tak vznikol Triangel. Za približne tri roky činnosti sa nám podarilo predávať aj dvadsaťtisíc výrobkov mesačne. Neskôr sme zistili, že splátkový systém by ľudia ocenili aj v predajniach. A tak vzniklo Quatro. Z malej kancelárie, kde som začínal so štyrmi ľuďmi, napokon vyrástol kolos s vyše štyristo zamestnancami, ktorý do konca minulého roku obslúžil už vyše milióna ľudí na Slovensku.

Od podnikania ste sa postupne dostali až ku charitatívnej činnosti. Aká je vaša rola v organizácii Dobrý anjel, čo všetko robíte v prospech rodín, ktoré sa kvôli ťažkému ochoreniu dostali do finančnej tiesne? Ste skutočne „dobrým anjelom“, ktorý nezištne pomáha?
Dobrého anjela sme založili s priateľom v období, keď sme po časoch úspešného podnikania rozmýšľali, čo ďalej so životom. Cítil som, že by som mal životu aj niečo vrátiť, keď som tak veľa dostal. Myslím si, že zanechať podnikanie a venovať sa charite bolo najlepším rozhodnutím v mojom živote. Na financovanie réžie Dobrého anjela som daroval jeden milión eur, čo bola časť peňazí z predaja firiem Triangel a Quatro, a doteraz som ho aj riadil. Bolo to takmer sedem rokov veľmi silných zážitkov a skúseností. Dokázali sme pomôcť pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami už 5 500 rodinám s deťmi, ktoré rakovina, alebo iné zákerné ochorenie priviedlo do finančnej tiesne. Od darcov sme medzi tieto rodiny do posledného centu prerozdelili už 18,7 milióna eur. Pre rodiny, ktoré neraz nemajú na jogurt či ovocie, nieto ešte na lieky je to obrovská pomoc. Snažil som sa ľuďom dať Dobrého anjela, ale Dobrý anjel dal mne oveľa viac. Zrazu zistíte, že všetky tie problémy, ktoré vás robia nešťastnými, sú len maličkosti, nad ktorými sa dá pousmiať. V máji 2013 som však z Dobrého anjela odstúpil, pretože to považujem za správne vzhľadom na moje rozhodnutie angažovať sa v politike. Môže sa manažér, podnikateľ, finančník, bankár… dostať do neba? Odpoveď som už asi dal. Nie je to zložité a verím, že je to možné. Ak podnikateľ nad zisk postaví zákazníka, nad peniaze potrebu ľudí. Ak bude brať svoju prácu ako službu ľuďom, zákazníkom, spoločnosti. Ak všetky schopnosti a dary, ktoré dostal použije na službu iným, potom bude nielen tvoriť zisk, ale možno sa dostane „na cestu do neba“.

Keďže ste už verejne vyjadrili záujem kandidovať v najbližších prezidentských voľbách, nedá mi neopýtať sa vás, za našich malých a stredných podnikateľov, ktorým je náš časopis určený, čo by ste v prípade zvolenia urobili ako prvé v ich prospech?
My máme parlamentný systém vládnutia a nie prezidentský, prezident nemá výkonnú moc. Prezident má ale silný mandát, pretože je volený občanmi Slovenska. Preto ako prvé by som sa stretol so zástupcami malých a stredných podnikateľov a prešiel si s nimi koncepciu zlepšenia podnikateľského prostredia. Následne by som sa stretol s premiérom, ministrom hospodárstva, ministrom financií a ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny a veľmi otvorene by som si s nimi celú problematiku podnikania na Slovensku prešiel. Pokiaľ by sme nedošli k rovnakému záveru, tak by som využil svoj mandát a informoval širokú verejnosť o problematike, využil všetky svoje možnosti a prostriedky a vyvinul tlak na zmenu.

Vladimír Dobrovič

3 odpovedí

Komentovať

osemnásť + 8 =