Propagácia býva slabým článkom u malých a stredných firiem, ktoré nemajú dostatok zdrojov alebo dedikovaných ľudí schopných kvalitného marketingu. Stále však existujú možnosti, ako sa zviditeľniť a neutratiť veľa.
[quote align=“center“ color=“#999999″]
Začínate s novou firmou a v rozpočte chýba položka marketing? Skúste niektorý zo spôsobov, ako na seba upriamiť pozornosť zákazníkov a neminúť na to príliš veľa.
[/quote]
- Plánujte. Presne zacieľte, kto sú vaši potenciálni zákazníci a akou cestou je najlepšie ich osloviť. Čo najviac špecifikujte bežného príslušníka cieľovej skupiny. Je to 18-28 ročná žena čítajúca časopis X a nakupujúca pleťové krémy do 10 eur? Používa Facebook, jazdí autom, má tri telefóny? Chcete na nich vplývať od začiatku a vyvolať túžbu, alebo predostrieť svoju ponuku až keď viete, že sa idú rozhodovať? Spíšte si odpovede a všetky aktivity robte v závislosti na definícii zákazníka.
- Nemáte web? Potrebujete ho. Pokiaľ nemáte k dispozícii prostriedky na vlastný dizajn webu, skúste wix.com alebo biznisweb.sk, kde si vyberiete šablónu, vložíte svoje texty a platíte mesačný poplatok za používanie.
- Zápisy v on-line katalógoch. Skúste zoznam.sk, centrum.sk, azet.sk a ich katalógy, kde vložte popis vašej firmy a ponuky, webstránku a ďalšie kontaktné údaje.
- Založte si profil na Facebook a LinkedIn či Foursquare. Pokiaľ je charakter vášho biznisu masovejší, teda nie predaj niekoľkým málo individuálnym klientom, založte si profily na sociálnych sieťach. Ale na Facebooku musíte byť každý deň a mať dostatok materiálu na zverejňovanie.
- Doprajte si šablóny, vizitky, hlavičkový papier. Zdá sa to ako drahý detail, ale vypovedá to veľa o vašom prístupe k podnikaniu. Nezabudnite všade uvádzať vašu webstránku.
- Nešetrite vizitkami. Dajte ich do ruky každému, kto vám môže pomôcť pri hľadaní nových klientov. Pripravte si vizitku vašej firmy s popisom vašich produktov a služieb a nechajte vždy balíček na miestach, kde často chodíte: fitness štúdio, firma niekoho známeho atď.
- Hovorte s dodávateľmi. Priamo sa spýtajte vašich dodávateľov, či nepoznajú niekoho, kto by mohol potrebovať váš produkt či službu.
- Pridajte sa k profesným klubom. Najznámejším je SOPK, ale nájdete ja ďalšie, regionálne. Podnikatelia sa v nich navzájom informujú o svojej produkcii a pomáhajú si. Plaťte iba tam, kde cítite potenciál pre získanie zákazníkov. Buďte aktívny, na stretnutiach neseďte ale aktívne sa propagujte.
- Vyzdvihnite zvláštnosti. Zamyslite sa nad tým, čo robí vašu firmu unikátnou, a zverejnite to. Napíšte správu pre miestne médiá. Prečo je vaša firma iné, než ostatné? Pokiaľ je skutočne zaujímavá, tak o vás novinári napíšu.
- Staňte sa guru v odbore. Píšte a publikujte články, ktoré potvrdia vašu pozíciu experta v určitom odbore. Využívajte na propagáciu nielen svoj web, ale aj profesionálnu sociálnu sieť LinkedIn a odborné skupiny v nej. Ozvite sa odborným časopisom, nebojte sa kontroverzných názorov, zaistia vám lepšiu publicitu.
- Publikujte publikované. Pokiaľ o vás niekde vyšiel článok, nehanbite sa publikovať informáciu o tom aj na vašej stránke. Vždy si však od vydavateľa vyžiadajte súhlas s uverejnením stránky z jeho média.
- Pýtajte sa na možnosti spolupráce. Nehanbite sa osloviť neziskové organizácie, školy, univerzity či iných podnikateľov o informáciu, či nemajú informáciu o potenciálnych zákazníkov pre vás. Najlepšie je občasne prednášať na škole a tak sa dostať k širokej skupine ľudí, ktorí vám pomôžu s nápadmi.
- Schádzajte sa s konkurenciou. Dajte si vedieť, že ste pripravení ísť spolu do veľkých zákaziek či pomáhať im, keď nebudú stíhať.
- Prednášajte. Pokiaľ chcete byť guru vo svojom odbore, prihláste sa o miesto spíkra na konferenciách, prednášajte na školách, veďte odborné kurzy atď. Nakoniec to pre vás môže byť sekundárny príjem, ale aj studnica nápadov, zdroj spätnej väzby a nových kontaktov.
- Názorné ukážky upútajú. Pokiaľ je to možné, robte verejné či súkromné prezentácie svojich produktov a služieb, rôzne otvorené dni, kde sa potenciálni zákazníci dozvedia, kto ste a čo robíte.
- Hľadajte vládnu podporu. Zisťujte, aké vládne programy poskytujú podporu pre začínajúcich podnikateľov. Môže ísť o podporu prostredníctvom profesných združení, na úrovní miest, regiónov či cez Úrady práce. Často poskytujú buď priamo dotácie, alebo dlhodobé bezúročné pôžičky.
- Označte svoje auto. Vozidlo je skvelým a hlavne vaším médiom, cez ktoré sa môžete zviditeľniť na ulici. Nechajte si zhotoviť polep, ktorý s vami pôjde všade. Pokiaľ sa obávate poškodenia laku, využite magnetické ohybné nadpisy, ktoré prepúšťajú UV žiarenie, takže pod magnetickou tabuľkou nevzniknú tmavšie škvrny v porovnaní so slnkom vypáleným okolím.
- Naučte sa žiadať odporúčania. Našinec nie je zvyknutý pracovať s odporúčaniami, no vy sa nehanbite a priamo o ne požiadajte, pokiaľ bol zákazník spokojný.
- Poskladajte sa na kampaň. Vymyslite spoločnú kampaň, ktorú zafinancujete spolu s ďalšími firmami. Každá firma si v tejto forme môže propagovať svoje produkty a náklady si rozdelíte.
- Prilákajte súťažou. Zorganizujte súťaž s cenou naviazanou na váš biznis, napríklad viacnásobné balenie vášho produktu. Skúste ju spropagovať v lokálnom rádiu, kde darujete ceny do súťaže.
- Skúste PPC kampane. Google dlhodobo ponúka zadarmo štartovací kredit na PPC reklamy, ktoré sa zobrazujú medzi výsledkami vyhľadávania na internete. Aktuálne je to jedna z najefektívnejších foriem reklamy na svete.
(red.)